Реєстрація ФОПа в Україні

ФОП (Фізична Особа Підприємець) являється найбільш поширеною і використовуваною формую ведення бізнесу в Україні. З всіма можливостями, що тепер нам надає інтернет, відкрити ФОпа можливо не виходячи з дому чи офісу абсолютно дистанційно.

Реєстрація ФОПа.

Почнемо з того що відкрити ФОПа може будь який громадянин України старше 16 років і сплачувати податки за місцем своєї прописки. В окремих випадках сплата деяких податків проводиться в район в якому розташовано торгова точка, але це вже суміжні питання.

Переселенці можуть реєструвати ФОПа не за місцем прописки, а згідно документа про тимчасову реєстрацію у Державній міграційній службі України.

Також ФОПа можуть відкрити і іноземці, які мають документ про постійне місце проживання в Україні і маю ІПН (Індивідуальний Податковий Номер)

Документи які потрібно мати для відкриття ФОПа:

  • Паспорт чи ID карта
  • Ідентифікаційний код

На сам перед реєстрацією ФОПа слід визначитись з системою оподаткування, це або Спрощена система оподаткування (1,2,3 групи), або загальна система оподаткування (18% від прибутку з необхідністю ведення спрощеного бухгалтерського обліку).

1 Група ФОП – це підприємці яким заборонено мати найману працю, які займаються роздрібною торгівлею на ринках або наданням послуг населенню, тобто фізичним особам. Співпрацювати з юридичними особами чи ФОПами заборонено.

Це можуть бути перукарі, барбери, продавці на ринках з прилавків (При оренді будь якого роду магазину, буде дуже важко довести податковим органам, що це саме торгівля на ринку , а не торгівля в магазині, що вже передбачає ФОП 2 групу. )

Обсяг річного доходу має не перевищувати 1185700 грн (167 мінімальних зарплат станом на 01.01. поточного року) / на рік. При зміні мінімальної зарплати під час року ліміт ФОПа не змінюється, як це часто помилково вважають.

Сума Єдиного Податку що сплачується ФОПом на 1 групі єдиного податку становить 10 % від прожиткового мінімуму саном на 01.01.2024 року якщо прожитковий мінімум зростає протягом року, це не впливає на розмір податку, він фіксований на цілий календарний рік. (Станом на 2024 рік це 320.8 грн./міс.)

При реєстрації слід врахувати важливий момент, що ФОП переходить на спрощену систему оподаткування 1 група з місяця наступного після місяця реєстрації, а до того ФОП перебуває на загальні системі оподаткування. Наприклад, якщо реєстрацію Ви провели в жовтні, то платником єдиного податку Ви станете з листопада. Цей момент слід дуже пильно враховувати!

Технічно ФОП діє, можна підписувати договори і відкривати рахунки в банках, але не бажано отримувати дохід.

2 Група ФОП – це підприємці, що мають можливість використовувати найману працю до 10 осіб, здійснюють господарську діяльність населенню та юридичним особам всіх форм оподаткування в частині продажу товарів, та мають право надавати послуги платникам Єдиного Податку, як ФОПам так і ТОВ які перебувають на спрощеній системі оподаткування .

Це можуть бути Фотографи, дизайнери, кравчині, майстри з ремонту, магазини з продажу товарів.

Граничний обсяг доходу ФОП 2 група не може перевищувати 5921400 грн (834 мінімальних зарплати станом на 01.01 поточного року.)

Сума Єдиного Податку що сплачується ФОПом на 2 групі єдиного податку становить 20 % від мінімальної зарплати станом на 01.01.2024 року якщо мінімальна зарплата зростає протягом року, це не впливає на розмір податку, він фіксований на цілий календарний рік. (Станом на 2024 рік це 1420 грн./міс.)

При реєстрації слід врахувати важливий момент, що ФОП переходить на спрощену систему оподаткування 2 група з місяця наступного після місяця реєстрації, а до того ФОП перебуває на загальні системі оподаткування. Наприклад, якщо реєстрацію Ви провели в жовтні, то платником єдиного податку Ви станете з листопада. Цей момент слід дуже пильно враховувати!

Технічно ФОП діє, можна підписувати договори і відкривати рахунки в банках, але не бажано отримувати дохід.

3 Група ФОП (5% від доходу без ПДВ; 3% від доходу з ПДВ) – це підприємці, що практично не мають обмежень в діяльності, звичайно мова йде не про великий бізнес. Станом на зараз саме ФОПів 3 групи найбільше серед зареєстрованих ФОПів. Немає обмежень в кількості найманих працівників, не значні обмеження щодо видів економічної діяльності.

Граничний обсяг доходу ФОП 3 група не може перевищувати 8285700 грн. (1167мінімальних зарплати станом на 01.01 поточного року.)

Щоб обрати 3 групу Єдиного Податку Суб’єкт господарювання повинен за 10 днів після дати реєстрації написати заяву про обрання ним спрощеної системи оподаткування.

Звичайно цей процес зараз автоматизовано і портал ДІЯ автоматично надсилає даний звіт в податку під час Вашої реєстрації ФОПа на порталі. Проте ДІЯ працює виключно як державний реєстратор, мається на увазі, зо це і є її основна функція, яку вона успішно  виконує, зареєструвавши Ваш ФОП.

 Постановка ФОПа на будь яку систему оподаткування це вже паралельна функція для сервісу ДІЯ, і тому слід перевірити процес постановки Вашого ФОПа на єдиний податок.

Наша рекомендація : якщо протягом 5 днів з моменту реєстрації ФОПа, Ви не бачите в електронному кабінеті платника податків інформацію про обрання Вами спрощеної системи оподаткування, слід звернутись до податкової Вашого району і уточнити даний момент, і можливо написати заяву вручну. Це також можна зробити дистанційно, але вже на порталі податкової служби.

В ФОПа 1 і 2 групи є трошки більше часу, оскільки вони можуть вирішити це питання до настання наступного місяця після місяця реєстрації. Наприклад якщо Ви подали заяву про реєстрацію 1 числа місяця, то у Вас в запасі майже 30 днів, в залежності від місяця. Хоча не варто відкладати цей процес, тому що наступного разу у Вас буде можливість написати таку заяву за 3 місяці.

Розгляд груп ФОПів не спроста займає перший крок в реєстрації ФОПа, адже вибір правильної групи ФОПа для Вашої діяльності може мати значний вплив на суму сплачених податків. Наприклад, якщо Ви плануєте надавати послуги скажімо Барбера, маючи 4-5 найманих працівників, то очевидний вибір групи буде ФОП 2 група. За рік такий ФОП заплатить Єдиного Податку в сумі 17040 грн. при обороті скажімо в 2млн. грн. за рік. Обравши для такої діяльності наприклад 3 групу ФОП , ви в заплатили до бюджет 100 000 грн. Різниця колосальна, і це навіть не беручи до уваги повні ліміти ФОПа.

Наступним кроком при реєстрації ФОП буде вибір КВЕДів (Код Виду Економічної Діяльності). Повний перелік КВЕДів можна знайти на сайті деркомстату, їх згруповано за галузями економіки. Отримувати дохід від господарської діяльності можна тільки в рамках обраних Вами КВЕДів. КВЕДи легко можна додати чи відняти не потрібні КВНДи, ич навіть замінити всі первинно обрані КВЕДи на інші. Ця послуга є безкоштовною і вступає в силу за 24 години після написання відповідної заяви. Для кожної групи ФОП є заборонені КВЕДи для діяльності.

Звичайно 1 група має великий перелік заборон і піднімаючись вище по групах заборон стає менше. Найширшу діяльність, як вже було зазначено раніше можуть вести ФОПи на 3 групі.

Веб  портал ДІЯ «підкаже» Вам які КВЕДи є під забороною для кожної групи. Тому шукати перелік заборон стосовно КВЕДів напевно не вартує.

Законодавство України не забороняє вести підприємницьку діяльність одразу по кількох КВЕДах, і це не означає, що вони повинні бути суміжними. Можна як і надавати послуги в сфері консультацій щодо ведення бізнесу і паралельно з тим вести роздрібну торгівлю широким асортиментом товару.

Лімітів щодо кількості обраних КВЕДів немає, але тут також не варто доводити ситуацію до абсурду. Велика кількість КВЕДів, буде привертати зайву увагу з боку податкової служби, також деякі банки можуть сприймати велику кількість КВЕДів, як спробу вести фіктивну діяльність і можуть відмовляти в обслуговуванні.

В залежності від діяльності і специфіки проведення розрахунків потрібно задуматись про застосування РРО чи ПРРО (Реєстр Розрахункових Операцій/Програмний Реєстр Розрахункових Операцій). В народі кажуть каса, але технічно це не так. ФОП на спрощеній системі не є об’єктом Каси, тому його не можна штрафувати за порушення касової дисципліни, і ряд законодавства , норм і положень  про касу на ФОПа не розповсюджуються. Єдиним правилом використання РРО, це відкрити зміну, провести операції(якщо такі мали місце) і закрити зміну  в рамках 24 годин від моменту відкриття. По суті основна функція РРО це повідомити податкову про отриманий Вами дохід. В деяких випадках використання РРО є обов’язковим, наприклад продаж підакцизних товарів.

Якщо ФОП отримує оплати виключно на Банківський рахунок ФОП, через прямий переказ за рахунку на рахунок в форматі IBAN, оплата проходить на розрахунковий рахунок з каси банку, чи апаратів самообслуговування банку, тоді застосування ПРРО чи РРО не обов’язкове. В інших випадках слід використовувати РРО.

Наголосимо , що будь які види еквайрингу, чи то інтернет еквайринг, де клієнт вносить дані своєї карти і таким чином здійснює оплату чи за допомогою фізичного еквайрингового апарату від банку слід використовувати РРО чи ПРРО. Деякі банки вже мають готові рішення для цього і пропонують еквайрингові апарати з ПРРО від власного банку чи дають можливість інтегрувати обраний Вами ПРРО.

Це головні аспекти на які слід звертати увагу при реєстрації ФОПа.

Будьте пильні, гарно рахуйте і оптимізовуйте податкове навантаження всіма доступними законними способами!

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Догори